Wednesday, June 10, 2009

ADA APA PADA NAMA

Abu Dawud telah meriwayatkan dari Abu Darda’ r.a. katanya, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu pada Hari Kiamat, maka perelokkanlah nama-nama kamu.”

What's in a name ("nama" in Malaysia)? That was what Shakespeare said. The term Nama here does not mean the tribe Nama, a tribe in the South of Africa, name is a term that is used to call among the human beings to differentiate them from the others. Name shows the real identity of a person, from where s/he is from, what is his/her background, what is his/her social status, etc.

Nama seseorang melambangkan tentang peribadi seseorang. Setuju tak??? I’m really agreed about this. Memilih nama yang bersesuaian adalah sangat dituntut dalam Islam. Memilih nama perlu ada tujuan. Kan memanggil nama seseorang itu adalah doa. So, kalau nak makna nama kita itu lengkap, heh…panggilah dengan nama yang penuh..

Setiap dari kita tentu ada maksud di sebalik nama yang telah diberi oleh kedua iba bapa tersayang. Nabilah bermaksud yang cerdik dan menarik.(hehe-macam tak percaya plak)… Kita sendiri boleh menilai kesahihan dalam pemilihan nama ini…Yang penting panggilan itu adalah doa setiap orang yang menyebut nama kita. Try cek maksud nama masing-masing. Synchronize x??

Contohnya jika seorang anak itu namanya ‘Mujahid’ yang bermaksud seorang pejuang atau orang yang berjihad, setiap orang akan memanggilnya dengan gelaran pejuang. Secara tidak langsung dia didoakan untuk menjadi pejuang pada jalan Allah swt. Sebaliknya jika seorang itu dinamakan dengan nama ‘Hazan’ yang bermaksud Berdukacita, setiap orang akan memanggilnya sebagai seorang yang sedang sedih dan berdukacita. Secara tidak langsung pangilan demi panggilan itu boleh memberikan kesan kepadanya.

NAMA ARAB YANG MAKNANYA TIDAK ELOK

Narul (neraka), Zaniah (penzina perempuan), Zani (penzina lelaki), Khinzir (babi), Zakar (kemaluan lelaki), Faraj (kemaluan perempuan), Wati (persetubuhan).

Kesimpulannya, ibu bapa yang bakal menyambut bayi perlu membuat persediaan awal tentang pemilihan nama anak mereka. Minta petunjuk dari Allah tentang pemilihan nama. Persediaan seperti, membanyakkan bacaan al-Quran, berzikir dan bertafakur serta mencari nama yang sesuai untuk anak perlu diutamakan. Sebagai pendidik, ibu dan bapa tidak boleh mengambil lewa soal-soal ini. Ingatlah, apa yang disemai hari ini, itulah yang akan dituai esok hari.

8 comments:

mama husna said...

welcome to the blogging world! eh nama akak, maksudnya mataku - itu bahasa buku, kalau bhs pasar, mcm sama maksud dgn habibi jugak:p
template ko ni nanti suruh abg am tukar.

Anonymous said...

betul betul betul ---> Upin Ipin:)

Anonymous said...

Testing testing testing..-->ni nadiah yg taip.

Anonymous said...

Namaku bermaksud "seseorang yg mempunyai kesabaran" namun begitu, bersusah payah jugak aku untuk menjadi seorang yg sabar.. hoho..

kuizikel said...

ni zmn bila blog ni.. hehehe.. tak hapdet2 lagi :)

NabilahMazalan said...

ye ye....malas btul nk hapdate...huhu

Anonymous said...

TLG cari'n maKSUD FATIN'IZZATIE hehe

Anonymous said...

farrasya here...but i love people call me fara.fara means 'gembira,riang dan suka' (happy)..so,i wish everybody call me fara n pray for our happiness....ehe...